از دکتر بپرسید


سوالات متداول:

1آیا تشنج همان صرع است؟
به هر تشنجی که بیش از یکبار تکرار شود به شرطیکه ناشی از مصرف یک سری مواد و داروها و یا یک سری اختلالات حاد نباشد صرع گفته می شود.
2سلام من ۲۱ ساله ام ۷ سال است که تشنج دارم و دارو مصرف می کنم کی می توانم دارو را قطع کنم؟
در بعضی از تشنجهای اطفال اگر به مدت ۲ سال تشنج نکنند و در بزرگسالان اگر به مدت ۳-۵ سال تشنج نکنند و نوار مغز و معاینه بیمار نرمال باشد به شرط داشتن یک سری شرایط می توان دارو را کم و قطع کرد. در غیر اینصورت اکثریت بیماران حتی در صورت تحت کنترل بودن تشنج نیازمند مصرف دارو با مقدار مناسب می باشند.
3سلام من تشنج دارم و چند سال است که دارو می خورم آیا داروهای تشنج برای من ضررز ندارند؟
هر دارویی به طور نادر عارضه ای دارد ولی به معنی این نیست که درهمه بوجود بیاید، از طرفی اگر تحت نظارت پزشک داروی مناسب برای شما انتخاب شود احتمال ایجاد ضرر و زیان ناشی از تشنج برای شما بیشتر از احتمال ایجاد عوارض دارویی می باشد.
4سلام سالهاست که سردرد دارم الان باید هر روز مسکن بخورم که سردردم کم شود دکتر به من گفته که رگهای سرت تنگ شده چه کاری باید انجام بدهم؟
احتمالا شما مبتلا به سردرد ناشی از مصرف زیاد مسکن شده اید حتما به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید که پس از معاینه و آزمایشات لازم درمان مناسب را برای شما شروع کند.
5سلام من صرع دارم آیا می توانم بچه دار شوم؟
در صورتیکه تشنجهای شما کنترل باشدتحت نظارت پزشک جهت تنظیم داروها و پیگیری منظم می توانید بچه دار شوید.
6من مبتلا به صرع هستم و روزی دوقرص لوبل مصرف می کنم الان حامله هستم آیا داروی من روی بچه اثری نمی گذارد؟
داروهای تشنج بر حسب اثر بر روی جنین به سه دسته تقسیم می شوند، قرصی که شما مصرف می کنید جزو داروهایی است که ریسک بسیارپایین عوارض جنینی را دارد به شرطیکه ویزیت منظم متخصص زنان و مغز واعصاب را در طی حاملگی و زایمان داشته باشید.
7سلام مدتی بود که دست چپم مور مور می کرد به پزشک مراجعه کردم گفت گرفتگی عصب است آیا باید عمل کنم؟
بستگی به معاینه و جواب آزمایشات و نوار عصب شما دارد، باید حضوری تشریف بیاورید.
8من یک کودک ۷ونیم ماهه دارم یکماه است که از نظر تکاملی عقب رفته است و زیاد گریه می کند متخصص اطفال گفته که ممکن است تشنج باشدآیا تشنج دارد؟
نیاز است که حتما فرزندتان پیگیری و بررسی های تکمیلی شود، گریه های مکرر و پسرفت تکامل می تواند نشانه تشنج باشد.
9سلام پسرم ۴ ماهه است و از ۲ روزگی تشنج داشته و دکتر برایش فنوباربیتال شروع کرده آیا این دارو روی مغز بچه ام اثر نمی گذارد؟
اگر دارو با تشخیص پزشک شروع شده باشد حتما باید مصرف شود چون بعضی از تشنجهای سنین پایین در صورت عدم درمان صدمات جبران ناپذیری بر روی مغز بچه و تکامل او می گذارند.
10 سلام پدرم مدتی است که دچار لرزش دستها شده و دکتر گفته پارکینسون دارد آیا پارکینسون گرفته و درمانی دارد؟
می تواند پارکینسون باشد ولی با توجه به اینکه هر لرزشی پارکینسون نیست و نیاز به معاینه دقیق است ابتدا باید سایر علل لرزش دست رد شود و در صورت داشتن علائم پارکینسون در معاینه درمان شروع شود تا علائم کنترل شود.
11من ۳۷ ساله ام و از ۱۹ سالگی تشنج داشتم می توانم بجای خوردن دارو جراحی کنم؟
در بعضی از تشنجها جراحی یک راه درمان قطعی یا کمکی است از جمله وقتی ضایعه ای در مغز باشد که عامل تشنج است، یا وقتی تشنجها به اصطلاح مقاوم به دارو خوانده می شوند و پس از بررسی های کامل کانون تشنج قابل جراحی باشد، در بعضی از تشنجهای خاص از جمله انواعی از تشنجهای اطفال و... ولی این به شرطی است که پزشک فوق تخصص صرع شما را کاندید مناسبی برای جراحی در نظر بگیرد که بسته به شرایط شما ممکن است جراحی مغز صورت بگیرد و یا بدون دستکاری مغز از طریق کاشت الکترود زیر پوستی جهت کم کردن تشنجها
12سلام دختربرادم ۸ سالشه درس یاد نمی گیره آیا آی کیوش پایینه؟ دارویی میشه داد که بهتر بشه؟
حتما نیاز هست که حضوری ویزیت شود علت درس یادنگرفتن بچه ها بسیار متنوع است، بعضی اوقات تشنجهای مخفی خود را به صورت اختلال در یادگیری و افت عملکرد تحصیلی نشان می دهد که در صورت عدم درمان به موقع صدمات جبران ناپذیری به مغز بچه وارد می کند.


لطفا اگر سوالی از دکتر کوکبی دارید در فرم زیر وارد کنید تا توسط ایشان بررسی و در همین صفحه پاسخ داده شود: